نگاهی به نظریه تکامل در قرن بیست و یکم

نگاهی به نظریه تکامل در قرن بیست و یکم

جیمز ای. شپیرو

ترجمه : سلاله امینیان

سلاله امینیان

نگاهی به نظریه تکامل در قرن بیست و یکم

نگاهی به نظریه تکامل در قرن بیست و یکم اثر جیمز ای. شپیرو

نگاهی به نظریه تکامل در قرن بیست و یکم

          

معرفی کوتاه

جیمز ای. شپیرو یک پارادایم جدید مهم برای درک تکامل بیولوژیکی، اصل سازماندهی اصلی زیست‌شناسی، پیشنهاد می‌کند. شپیرو شواهد مولکولی بسیار مهمی را معرفی می‌کند که دیدگاه علمی متعارف تکامل را بر اساس سنتز داروینی آزمایش می‌کند، نشان می‌دهد که چرا این دیدگاه برای شواهد امروزی ناکافی است، و یک دیدگاه جایگزین قانع کننده از روند تکاملی ارائه می‌دهد که منعکس کننده تغییر در علوم زیستی به سمت رویکردی مبتنی بر اطلاعات و سیستم‌های بیشتر در تکامل: نمایی از قرن بیست و یکم است.

این کتاب شواهد گسترده ای را در حمایت از تفسیر مجدد اساسی از فرآیندهای تکاملی، از جمله بیش از 1100 مرجع به ادبیات علمی، ارائه می‌دهد. کار شپیرو بحث‌های گسترده‌ای را در سراسر جامعه بیولوژیکی ایجاد می‌کند و ممکن است تفکر شما را در مورد چگونگی تکامل زندگی تغییر دهد. همچنین پیامدهای عمده‌ای برای محاسبات تکاملی، علم اطلاعات، و سنتز فزاینده علوم فیزیکی و زیستی دارد.

درباره نویسنده

          

جیمز ای شیپرو

          

جیمز ای شپیرو استاد میکروب‌شناسی در دانشگاه شیکاگو است. او در مقطع کارشناسی رشته ادبیات انگلیسی دانشگاه هاروارد (۱۹۶۴) و دکترای ژنتیک از کمبریج (۱۹۶۸) تحصیل کرده است ویلیام هیز ناظر دکتری او، و سیدنی برنر هنگام حضور او در کمبریج برای استفاده از بورسیه‌ی مارشال، مشاور غیررسمی او بودند. پایان نامه‌ی او ساختار اپرون گالاکتوز در .ای کلای 12K برای نخستین بار به عناصر قابل انتقال در باکتری‌ها اشاره می‌کند. او این فرضیه را سال ۱۹۶۸ طی دوره‌ی پسادکتری به عنوان یکی از دریافت کنندگان بورسیه‌ی جین کافین چایلدرز آزمایشگاه فرانسوا ژاکوب در انستیتو پاستور پاریس تایید کرد. یک سال پس از آن، او به عنوان عضو انجمن سرطان آمریکا در آزمایشگاه جانثن بکویت در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد به همراه همکارانش با استفاده از دستکاری‌های ژنتیکی درون موجود زنده اپرون لک ای کلای را کلون و خالص سازی کردند و این دستاورد توجه بین المللی را به خود جلب کرد سال ۱۹۷۹ او نخستین مدل مولکولی دقیق را برای ترانهش و همانندسازی فاژ Mu و دیگر ترانسپوزون‌ها فرمول بندی کرد. سال ۱۹۸۴ نخستین نمونه از آنچه در حال حاضر «جهش تطبیقی» نامیده می‌شود را منتشر کرد او دریافت که تنش انتخاب منجر به افزایش قابل توجه‌ی در فرکانس ادغام با واسطه‌ی Mu می‌شود و سال ۱۹۸۹ همراه با پت هیگینز نشان داد که فعال‌سازی ترانهش و همانندسازی Mu در کلونی‌های باکتریایی جایگاهی سازمان یافته دارد. از سال ۱۹۹۲ او مشغول نوشتن درباره اهمیت مهندسی ژنتیک طبیعی با تنظیم زیستی به عنوان مفهوم اساسی جدیدی در علم تکامل است.

فهرست کتاب

درباره نویسنده

چند نظر درباره این کتاب

یادداشتی درباره این کتاب

تقدیر و سپاس گذاری

پیش گفتار

مقدمه/ نگاهی تازه به مبانی تکامل در قرن جدید

فصل نخست/ حس کردن، ارسال پیام و تصمیم‌گیری در تکثیر سلول

فصل دوم/ ژنوم به عنوان سیستم ذخیره‌ی خواندنی نوشتنی (rw)

فصل سوم/ درس‌های تکاملی از ژنتیک مولکولی و توالی‌یابی ژنوم

فصل چهارم/ اساس مفهومی جدید برای پژوهش‌های تکاملی

یادداشت‌ها

شرح اصطلاحات

نمایه

معرفی بلند

مدت‌ها بود در کتابخانه‌ی تخصصی دفتر مطالعات علم و دین موازی در این فکر بودیم که ادبیات مباحث علم و دین در زبان فارسی کم بضاعت مانده و اندک رهروان این راه نیز به صورتی غیر متوازن اقدام به ترجمه‌ی آثار کرده‌اند. شاید چون اهداف علمی در اولویت دوم ایشان قرار گرفته یا شاید به دلایلی همچون آگاهی اندک و مانند آن روشن است که نمی‌شود مبحثی علمی طرح شود و نظریات رودررو و رقیب مطرح نشوند و فضای مباحث از سویه‌ی تفکر انتقادی تهی بماند. کل ساختار علم و شاید در شکل کلی‌تر جهان مدرن با همین روش دیالوگ به پیش تاخته است بنابراین مجموعه‌ی تماس به عنوان ادبیات مباحث علم و دین شناسایی و طی مراحلی نسبتا سخت‌گیرانه انتخاب و تایید شد تا ترجمه و سپس با همکاری همدلانه‌ی نشر پارسیک منتشر شود اینک پنج سال تلاش مستمر به ثمر نشسته و این کتاب‌ها به نوبت چاپ و توزیع شده در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در مجموعه‌ی «تماس»، سه کتاب از سه دانشمند برجسته در حوزه‌ی تکامل انتخاب شد که آن‌ها را می‌توان سردمداران تجدید نظر در نظریه‌ی تکامل در قرن بیست و یکم و اعمال اصلاحات در آن دانست کتاب نخست تکامل، نظریه‌ای همچنان در بحران اثر مایکل دنتون است. کتاب دوم رقص با آوای حیات نوشته‌ی دنیس نوبل و کتاب حاضر حلقه‌ی سوم از جریانی است که «راه سوم» در نظریه تکامل خوانده می‌شود. دانشمندان راه سوم، بر عدم تعصب علمی و لزوم یافتن روش علمی برای بر طرف کردن کاستی‌ها و ناسازگاری‌های نظریه‌ی تکامل براساس شواهد اصرار دارند. این گروه با دانشمندان معتقد به طراحی هوشمندانه به کلی متفاوت‌اند و داعیه‌دار جریانی متمایز شده‌اند به این ترتیب با چاپ این کتاب سه گانه‌ی ما کامل می‌شود. سه‌گانه‌ای که دریچه‌ای متفاوت و علمی به روی نظریه تکامل می‌گشاید و با تعصبات ایدئولوژیک حامیان و مخالفان به کلی متفاوت است؛ اصرار دارد که به منش علمی بازگردیم و بدون التزام مکتبی به پیش فرض‌ها و با کنار گذاشتن دلبستگی‌هایمان به نتایج پژوهش، آنچه را در واقعیت آزمایشگاهی و میدانی مشاهده می‌کنیم در نظریات علمی به کار بندیم. چه خوشایند جامعه علمی باشد چه نباشد.

لازم است درباره‌ی شیوه‌ی ارجاعات متن کتاب حاضر، نکته‌ی بسیار مهمی مطرح کنم شپیرو زیست‌شناسی برجسته در دانشگاه شیکاگو است و این کتاب را به شکلی پر ارجاع و کاملا مستند نگاشته است به نظر می‌رسد او متوجه این نکته بوده که وقتی متنی پر ارجاع باشد شیوه‌ی ارجاعات معمول APA باعث بدنما و بدخوان شدن متن می‌شود؛ زیرا به طور دائم و در پی هر جمله یا عبارت‌نامه‌ای افراد و شماره‌ی صفحه و تاریخ پدیدار می‌شود. بیفزاییم که او در این کتاب این هدف را نیز داشته که خواننده‌ی غیر حرفه‌ای هم بتواند از کتاب بهره ببرد. بنابراین تمام ارجاعات درون متن را با عددی درون کروشه، مانند [۷۲،۷۳]، تنظیم کرده است. البته گاهی در ترتیب اعداد اختلالی هم پیش می‌آید که طبیعی است؛ به این دلیل که پیشتر مرجعی ذکر شده و اینک باید همان شماره ذکر شود. به این ترتیب خواننده‌ی پژوهشگر می‌تواند با مراجعه به همان شماره در ارجاعات پایان کتاب مستند و شواهد شپیرو را با تمامی مشخصات لازم کتاب‌نامه‌ای ببیند و در اثر همین روش دیگر نیازی به فهرست منابع در انتهای کتاب نبوده؛ زیرا این نظام ارجاعات تمامی منابع را با مشخصات کامل معرفی کرده است کتاب شپیرو کتابی بسیار درخشان از حیث ارجاعات و شواهد علمی است که جای شکی در مستند بودن اطلاعات علمی برای پژوهشگران باقی نمی‌گذارد شپیرو ابتکار دیگری هم به کار گرفته است؛ او در صفحه‌ی شخصی دانشگاه خود تمامی آن ارجاعات را به صورت صفحات Html یا لینک در دسترس قرار داده تا زیست‌شناسان بتوانند داشته باشند و آنها را بخوانند بنابراین مستقیما به مستندات و مدارک دسترسی وی به خواننده‌ی انگلیسی زبان و پژوهشگر توصیه کرده نسخه‌ی الکترونیکی کتاب را مطالعه کنند؛ زیرا در خلال آن لینک‌های ارجاع فعال هستند و با فشردن آنها می‌توان به اصل منبع مراجعه و آن را مطالعه کرد.

چند نظر درباره این کتاب

 توصیف جدیدی از تکامل مبتنی بر تحلیل ژنتیکی مدرن که به تفصیل ارائه شده است شپیرو متن دست‌نویس ابتکاری و مهیجی را نوشته است که مطمئنا داروین آن را می‌پسندد.

سیدنی آلتمن، دانشگاه ییل برنده‌ی جایزه ی نوبل شیمی ۱۹۸۹

نویسند‌ه بر اساس تجربه‌ی شخصی فراوان و کاملاْ کافی در علم و بینش جدید خود در زمینه‌ی عملکردهای زیستی به دیدگاه‌های تکامل زیستی‌ای دست یافته است که می‌تواند به خوانندگان فراوان و علاقه‌مند نشان دهد چگونه جهان موجودات زنده همراه با محیط از طریق قدرت‌های ذاتی خود تکامل می‌یابد.

ورنر آربر استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه بازل، سوئیس، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی پزشکی، ۱۹۷۸

پروفسور شپیرو بهترین کتابی را که تاکنون در زمینه‌ی مبانی زیست‌شناسی نوین دیده‌ام ارائه کرده است. از نظر من، این کتاب بسیار تاثیر گذار است.

کارل ووز، دانشگاه ایلینویز، کاشف آرکی آل، سومین قلمرو حیات؛ دارنده ی نشان ملی علوم، ۲۰۰۰

معرفی کتاب های دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست